Проект № BG16FFPR002-5.001-0008-C01 „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Плевен“
АДБФП рег. номер № BG16FFPR002-5.001-0008-C01/ 07.05.2024 г.
Процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“
Приоритет 5 „Въздух“
Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
ЦЕЛИ НА ПРОЕКТА
Основна цел на проекта е да се подобри качеството на атмосферния въздух (КАВ) чрез намаляване наднормените нива на фини прахови частици (ФПЧ10) на територията на община Плевен. Специфичната цел на проекта е да се подменят отоплителни устройства на твърдо гориво на домакинства с екологични алтернативи. Специфичните цели на проекта ще бъдат в съответствие с „Комплексна програма за качество на атмосферния въздух за периода 2021 – 2025 г. на община Плевен, чиято цел е изпълнение на мерки за привеждане качеството на атмосферния въздух на община Плевен, по отношение на съдържанието на вредни вещества в него в съответствие с нормативната уредба по опазване чистотата на атмосферния въздух, чрез прилагане на мерки за намаляване на замърсяването на атмосферния въздух с Фини прахови частици (ФПЧ 10). Екологичните ползи от реализацията на проекта ще се изразят в количество спестени емисии ФПЧ 10. Социално-икономическите ползи са свързани с опазване на здравето и повишаване на качеството на живот на жителите на община Плевен, подобряване на условията на труд и отдих както за жителите, така и за гостите на общината, повишаване на обществена осведоменост по въпросите на качеството на въздуха.
СРОК НА ИЗПЪЛНЕНИЕ – 07.05.2024 – 07.05.2029
БЮДЖЕТ – 29 508 685,06 ЛЕВА 100 % БФП
ИНДИКАТОРИ
Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво(По-слабо развит)(Опазване на природата и биологичното разнообразие)
Базова стойност – 0.00 Целева стойност – 2 669.00
Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия)
Базова стойност – 0.00 Целева стойност – 0.30
Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха
Базова стойност – 0.00 Целева стойност – 110 251.00
Спестени емисии на ФПЧ10
Базова стойност – 0.00 Целева стойност – 94.78
Общо произведена енергия от възобновяеми източници – Базова стойност – 0.00 Целева стойност
Базова стойност – 0.00
Целева стойност – 390.60
ДЕЙНОСТИ
ДЕЙНОСТ №1 Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване) – проведено в предпроектния период. Получените данни от проучването са използвани за определяне на прогнозните количества на уредите, които ще бъдат заменени и прогнозните количества на уредите, които следва да бъдат доставени съобразно предпочитанията на гражданите.
ДЕЙНОСТ №2 Други дейности, свързани с подготовката на проекта (изготвяне на списък на допустимите дейности, график на дейностите, план за възлагане на обществените поръчки, анализ на остойностяването, комуникационен план, определяне на целеви стойности на индикатори по процедурата, определяне на бюджет на проекта при съобразяване с наличните данни от анализа на остойностяването) – изпълнена в предпроектния период за целите на подготовка на проектното предложение.
ДЕЙНОСТ №3 Изготвяне на пазарно проучване и разработване на средни/пределни цени за единица продукт по видове инсталации за екологично отопление – изпълнена в предпроектния период за целите на подготовка на проектното предложение.
ДЕЙНОСТ №4 Изготвяне на механизми за подмяна на отоплителни устойства на твърдо гориво с екологични алтернативи, за отчитане на приходите от предаване на заменяните отоплителни устройства и критерии за приоритизация на кандидатите и районите/кварталите и приложимите мерки – изпълнена в предпроектния период за целите на подготовка на проектното предложение.
ДЕЙНОСТ №5 Комуникационни кампании на местно ниво – Информационната кампания ще се провежда през цялото време на изпълнението на проекта, като ще запознае в детайли населението с ползите от подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво, допустимите алтернативи за подмяната, условията и критериите за включване на желаещите в схемата за подмяна. В резултат от изпълнението ще бъдат осъществени следните информационни мерки: Пресконференции – 4 бр., Брифинг/представяне на добри практики – 4 бр., Информационни срещи – 50 бр., плакати-2 000 бр.,дипляни А4-5 000 бр., листовки – 500 бр., изработка и монтаж на конструкции за рекламни пана -4 бр., Рекламни пана за конструкциите-16 бр., ролбанер- 2 бр., рекламно-информационен аудио спот-1 бр. и излъчване в регионални радиостанции-400 бр., рекламно-информационен аудиовизуален спот (30 секунди)-1 бр. и излъчване на спота по национална телевизия – 20 бр. и местен телевизионен канал – 60 бр., рекламно-информационен аудиовизуален спот – 1 бр., излъчване по национална телевизия – 10 бр., излъчване по местен телевизионен канал- 10 бр., специализирана подстраница на сайта на общината и изработване на банер на видимо място на първа страница на сайта на общината с линк към подстраницата на проекта 1 бр., публикации в рубрика „Новини“ – 40 бр., обхват на рекламата за целия период на излъчване – 10 000 000 импресии – 2 бр., публикации в регионални интернет медии и/или портали – 120 бр., реклама с постове във Facebook – 10 000 000 импресии – 12 бр., реклама в youtube с анимирани банери – 10 000000 импресии – 8 бр., изработка на визии за рекламни карета – 12 бр., публикации в регионални печатни медии – 100 бр., публикуване на статии, интервюта, прессъобщения в регионални печатни медии – 40 бр., разпространени рекламни материали: ключодържател с лого на проекта – 2000 бр., спортна чанта – 2000 бр., шапка 2 000 бр., USB флашка – 500 бр.,тениска – 1000 бр.,химикалка – 2000 бр.,организиране на специални събития – 2 бр., дизайн и изработване на бранд на проекта – минимум лого и слоган – 1 бр.
ДЕЙНОСТ №6 Tехническа подкрепа – ще се предостави цялостна подкрепа на общината при набирането и обработката на заявления за кандидатстване от домакинствата за подмяна на стари уреди за битово отопление на твърдо гориво, консултиране на домакинствата при избор на оптимален вариант на отопление, подпомагане на процеса на сключване на договори с домакинствата. В изпълнение на дейността се очаква да бъдат обработени заявления на до 4000 домакинства. Изпълнението на дейността ще допринесе за постигането на всички заложени индикатори по проектното предложение.
ДЕЙНОСТ №7 Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво – в резултат от дейността ще бъдат демонтирани и предадени за последващо третиране 4005 бр. уреди съобразно приложимото национално законодателство, преведени приходи от предаването на уредите на общината за реализация на допълнителни мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух съгласно ПКАВ.
ДЕЙНОСТ №8 Доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства за битово отопление на пелети (топловъздушни камини, камини с водна риза, водогрейни котли) и електричество (климатици и термопомпи “вода-въздух”), както и радиатори. Прогнозните количества уреди са определени съобразно данните от проведеното проучване на нагласите на населението и възлизат на:
– 6 891 климатика:
– 285 термопомпи “въздух- вода” :
– 104 отоплителни устройства, използващи пелети;
– 1 420 стоманени панелени радиатори.
ДЕЙНОСТ №9 Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление. Доставени, монтирани и застраховани фотоволтаични системи за собствено потребление със съоръжения за локално съхранение на енергия за 75 домакинства. Изпълнението на дейността се съотнася към следните индикатори по проекта:
– Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия)
– Общо произведена енергия от възобновяеми източници
ДЕЙНОСТ №10 Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез Екип за управление на проекта (ЕУП), съставено от вътрешни експерти (служители на общината ) и външни експерти, избрани по реда на ЗОП.
За позициите: Ръководител, Координатор, Административен сътрудник, Технически сътрудник, Инвеститорски контрол – 2 бр., Счетоводител, Експерт публичност са определени служители на общината. За позициите: Експерт – мониторинг и докладване; Експерт – юрист- 2 бр.; Експерт – финансист; Експерт по информация и комуникация; Експерт инженер Електро, Експерт Инженер ОВК, Експерт еколог са определени лица от избрания изпълнител по обществената поръчка.
Професионалната квалификация на членовете на екипа и разпределението на отговорностите между експертите в ЕУП гарантират, че е осигурен капацитет за покриване на всички функции във връзка с управлението и изпълнението на проекта.
Изпълнени мерки за видимост, прозрачност и комуникация, които са задължителни и следва да покриват минималните изисквания на чл. 50, точка 1 на Регламент 2021/1060.